2023-05-07 22:41:00 FORRÁS: Orvosok Lapja 2023/3
Szerző: dr. Álmos Péter
Orvosok lapja - AktuálisA Kamara átalakítása szükséges és elkerülhetetlen
Kiemelt üzenetek
A parlament döntése április 2-tól gyökeresen megváltoztatta a Magyar Orvosi Kamara gazdasági helyzetét. A MOK működése pénzügyi szempontból eddig egyetlen monopóliumra alapult: ha valaki orvosi tevékenységet akart végezni, kamarai tagsági jogviszony létesítésével nyílt erre lehetősége, ami tagdíjfizetési kötelezettséggel járt. A MOK gyakorlatilag ebből az egyetlen, de teljesen kiszámítható bevételből finanszírozta a többi tevékenységét, például az infrastruktúra fenntartását, az etikai bizottságok működtetését, a kommunikációt, a tagi szolgáltatásokat és az érdekképviselet egyes formáit. A MOK helyzete a gazdasági kitettség szempontjából most drámaian megváltozott: pillanatok alatt, a felkészülés esélye nélkül került a nyílt piacra, és mostantól a versenyszféra sajátosságai vonatkoznak rá. Ez olyan kihívásokat jelent, amivel a MOK az eddigi, teljesen eltérő modellre berendezkedett szervezeti felépítéssel és működési gyakorlattal nem fog tudni megbirkózni, és előbb gazdasági, majd szervezeti értelemben ellehetetlenülhet. Tekintsük át, mi jellemzi most a MOK-ot, és milyen változtatásokat kell azonnal végrehajtani, hogy a versenypiaci környezetben életben maradjon a szervezet.
Mi a MOK létének célja?
Ez a munkaanyag elsősorban a megváltozott működési és finanszírozási helyzetre, annak közvetlen hatásaira összpontosít. A MOK küldetése az orvosi hivatás és e hivatásrend tagjainak a képviselete. E küldetésének a Kamara akkor felelhet meg, ha az egészségügyi rendszer belső összefüggéseinek szem előtt tartásával, az orvosok és a többi egészségügyi dolgozó, valamint természetesen a betegek érdekeit szem előtt tartva gyakorol szakpolitikai véleményező szerepet. A Kamara ezeket a feladatokat eddig köztestületi jellegéből adódóan tudta ellátni. Különösen fontos volt az etikai kódex, mely a jogi szabályozáson túlmenő, koherens orvosi működésnek a záloga. A MOK hivatalosan még köztestület, akkor is, ha a klasszikus köztestületi funkciók egy részével most nem is rendelkezik. Ezt figyelembe véve kell szűkíteni, átalakítani a feladatokat. A szakmai érdekképviselet és a tagok mindennapi tevékenységét segítő feladatok vállalása, erősítése lehet az, ami a MOK létét indokolhatja.
Milyen kamarai szerkezettel és működéssel kerültünk az új körülmények közé?
Első lépésként tekintsük át a 2022-es kamarai költségvetés hozzávetőleges megoszlását:
A rendszerváltás után, 1994-ben a területi és országos küldöttekkel, a választókerületi elnökök rendszerével egy olyan hálózat alakult ki, amely biztosította az országos lefedettséget, a Kamara kapillárisai mindenhova elértek. A rendszer alapja a személyes interakciók és információátadás volt, hiszen az internet ekkor még csak gyerekcipőben járt. Azóta is fontos értékünk az akkor kialakított és a jövőben megőrzendő demokratikus működés. Ennek garanciája a választási rendszer, az Országos Küldöttgyűlés és a területi szervezetek kontrollja. Ugyanígy, a szubszidiaritást nem leépíteni, hanem fejleszteni kell, a helyi ügyek képviseletére helyben kell formát találni. Ezen értékek megőrzéséhez változtatások szükségesek, mert a jelenlegi szerkezet fenntartása és működtetése rendkívül pénz- és erőforrásigényes, redundáns, minőségét illetően számos helyen diszfunkcionális és pazarló. A MOK merev szerkezete nem nevesített feladatokat ellátó személyekre, hanem tisztviselők zömében meghatározatlan munkakörére épül. Az Alapszabályból hiányzik a szervezési és működési szabályok számos szabályzó eleme.
Kötelező például területi alelnököket és titkárokat választani, de a feladatukról nem igazán találunk említést. Ugyanez igaz az országos elnökség legtöbb pozíciójára. A MOK részben a szerkezetéből adódóan nem tud a hirtelen kihívásokra gyorsan reagálni, mert az ügyintézőként meghatározott elnökség mozgástere és eszközkészlete csekély. A szervezetben a fékek és ellensúlyok nagyon jelentősek (és ez jó), de alacsonyan fejlett a „motor”, a Kamarát lendületben tartó operatív szervezet ereje, értve ez alatt a területi szervezetek helyi tevékenységét és a MOK vezetésének mozgásterét. A vezetés nem jogosult pl. a vármegyei szervezeteknek feladatot delegálni, azok elvégzését számonkérni. Nincs kommunikációs egység (lásd a közelmúlt ilyen jellegű problémáit), és nincs információátadási kötelezettség sem. Az ügyintéző szerv nem képes megállítani a különutas, akár az OKGY-határozatokkal szembemenő gyakorlatokat, érdemi ellenőrzésre nincs lehetősége.
Összefoglalva elmondható, hogy a kamarai szerkezet jelenlegi működése nem teszi lehetővé, hogy az új helyzethez adaptálódjunk.
A költségvetés tetemes része e szerkezet fenntartására, számos elemében felesleges működésre megy el: 22 területi szervezet fizet jogászt, könyvelőt, titkárnőt, tart fenn székházat, ahova a legtöbb orvos élete folyamán csak néhány alkalommal látogat el. A tagi szolgáltatásokra ennek az összegnek az ötödét fordítja a MOK, és ezek jellemzően nem általánosan elérhetőek, nem a tagság igényeihez igazodnak.
Az eddig érkező fix, kiszámítható bevétel a fenti problémákat elfedte, nem tette szükségessé a költséghatékony működést. Maga a kötelező tagsági monopólium lett az, ami megmerevítette a szervezetet. Nem kellett új kihívásokra felelni, a tagok igényeit gyakorlatilag csak tetszőleges mértékben kellett igénybe venni, hiszen akkor is fizetnie kellett minden kollégának, ha nem volt elégedett a Kamarával.
Ez megszűnt, a kollégáink 2023. április 2-a után már a MOK tevékenysége alapján mérlegelik tagságuk megtartását.
Milyen kamarai alapműködést és szerkezetet javaslunk?
Első lépésként meg kell kérdezni a tagságot, mit vár az új, immár önkéntes szervezettől. Ugyanilyen fontos, hogy meg kell bízni egy, a non-for-profit civil szervezetek felépítésében és menedzselésében járatos szakembert a MOK átvilágítására, szakszerű javaslatok megfogalmazására. Mi az átalakítás két pillérének a szakmai kötődést és a pénzügyi fenntarthatóságot jelöltük meg.
Minden döntésnél szem előtt kell tartani, hogy a MOK-ot a jövőnek tervezzük.
Pénzügyek
A MOK-nak – a demokratikus szervezeti struktúra megtartása mellett – pénzügyileg egy új modellben kell gondolkodnia, amely közelít a versenyszférában gazdálkodó szervezetekhez. Emiatt inkább egy nem kormányzati szervezethez (NGO) hasonló működési struktúra tűnik elképzelhetőnek. Pénzügyi szempontból a bevételi és a kiadási oldalon is változásokat javaslunk.
Bevételek
Kiadások
Szakmai képviselet
Ezekkel együtt érhető el az a cél, hogy a MOK működőképes, valódi szolgáltatásokat nyújtó, szakmai köztestület legyen. Közösség, ahova presztízsértékű tartozni.
A MOK évtizedek óta egészségügyi reformot követel. Most a saját reformját kell végrehajtania, ennek elmaradását illetően elég az egészségügy halogatott átalakításának következményeire tekintenünk.
A munkaanyag elkészítéséhez hozzájárult Petykó Zsuzsanna Ida, Fehér László, Weltner János és Bajmócy Zoltán. Köszönöm értékes véleményüket!
Álmos Péter alelnök, MOK
A legégetőbb szakmapolitikai kérdések és vitatémák rovata.