Virtuális valóság a kórház falai között – OncoVR kutatási projekt (bemutató)

2021-01-23 18:00:00 FORRÁS: Orvosok Lapja

Szerző: Dr. Erdős Sándor, OncoVR, a Semmelweis Egyetem Doktori Iskola PhD-hallgatója

Orvosoklapja - Konzílium

A virtuálisvalóság-technológiát egyre több orvostudományi területen hasznosítják, a szülészetben például a vajúdás alatti fájdalomészlelés csökkentésére alkalmazzák, a pszichiátriában pedig a fóbiák terápiájában jelent új lehetőséget az egészségügy számára. Az említetteken túl a neurológia, a szemészet, valamint az égési sérülteket ellátó osztályok mindennapjaiba is beilleszthető. Miért ilyen izgalmas a virtuális valóság az orvostudomány számára, és hogyan lehet hasznosítani a gyermekonkológiában? Erre a kérdésre keresi a választ a fiatal orvosok által végzett OncoVR kutatási projekt.

Az OncoVR kutatási projekt 2017-ben indult el a Semmelweis Egyetem II. sz. Gyermekgyógyászati Klinikán azzal a céllal, hogy megvizsgálja, mennyire beilleszthető a virtuálisvalóság-technológia a gyermekonkológiai centrumok hétköznapjaiba. A virtuális valóság (VR) egy 360°-os, mesterséges környezet, amelyet egy fejre rögzíthető eszköz kelt életre. A VR esszenciája, hogy képes megteremteni a jelenlét érzését egy adott virtuális környezetben. Ez arra ad lehetőséget, hogy elterelje a gyermekek figyelmét annyira, hogy ne vegyenek tudomást az aktuális testi és lelki problémájukról. Ennek a haszna az onkológiában két területen látható a gyakorlatban: egyrészt az onkológiai kezelés során alkalmazott invazív beavatkozások (például lumbálpunkció) során fellépő fájdalomészlelés csökkentésére, másrészt a kemoterápiás kezelések alatt jelentkező mentális állapot javítására. Ezekkel foglalkozik az OncoVR. 

A kis betegek rendszeres kórházi kezelést igényelnek, az immunrendszerük gyengülése miatt nem mehetnek közösségbe, valamint fel kell venniük a harcot a kemoterápia okozta mellékhatásokkal is. Kutatások alapján azon daganatos gyermekek halálozása sokkal magasabb, akiket a kezelés során  depresszióval diagnosztizálnak, mint akiket nem. Ezért a kezelés során az alapbetegség elleni harc mellett egyre fontosabb jelentősége van a gyermekek általános jóllétét célzó beavatkozásoknak. A kezdeti kutatásunk eredményei alapján a virtuális valóság jelentősen nagyobb hangulatjavulást képes előidézni, mint ha a gyermek egy mobiltelefonos játékkal játszana. Az említett megfigyeléseket remélhetőleg a soron következő hónapokban lehet majd publikálni nemzetközi folyóiratban.  


Projektünk 2018-ban a Semmelweis Egyetem Innovációs Díját, míg 2019-ben a Vodafone Digitális Díját is elnyerte. A támogatást kutatási célra fejlesztett szenzorokra, VR-szemüvegekre és egy specifikus virtuálisvalóság-játék fejlesztésére fordítottuk. A fejlesztésben felhasználtuk az orvosok, a pszichológusok és a gyerekek javaslatait. A játékban a Simonton-módszert ültettük át a virtuális valóságba. Ebben a gyermek egy kincses szigeten jár, ahol különböző feladatokon keresztül győzheti le a szigetet megtámadó, gonosz sejteket. Azt várjuk ettől, hogy az általunk fejlesztett program képes lesz maximalizálni a már említett hangulatjavító hatást és növelni a terápiás együttműködést, amivel közvetetten megkönnyíthetjük az egészségügyi személyzet és a szülők életét is a kórházban. Ennek vizsgálatára 2020-ban új kutatást indítottunk. Kezdeti vizsgálatunk és a játékunk pozitív fogadtatása alapján szeretnénk elterjeszteni a módszerünket minél több onkológiai centrumban. Ennek megvalósítását a központok pszichológusainak együttműködésével tervezzük. Célunk, hogy VR-játékunkkal bővítsük a pszichológusok terápiás eszköztárát. Ehhez elengedhetetlen a játékunk fejlesztésének folytatása, új elemekkel bővítése. Ezért adományokat fogadunk a Technológiával az Egészségért Alapítványon keresztül, amelynek segítségével minél több gyermekhez eljuthatunk. 

Megtekintések száma: 327

A legégetőbb szakmapolitikai kérdések és vitatémák rovata.

ESEMÉNYEK