2024-11-27 09:43:00 FORRÁS: Magyar Orvosi Kamara
Szerző: Magyar Orvosi Kamara Országos Elnökség
MOK Kongresszus és Országos KüldöttközgyűlésAz alábbiakban összefoglalót adunk a MOK Országos Elnökség 2023. november 25. és 2024. november 25. közötti tevékenységéről. Részletesebb beszámolóval minden második hónapban jelentkeztünk az Orvosok Lapja felületén.
Beszámolónkat az érdekképviseleti tevékenységre, a szakmai feladatokra, a társadalomban betöltött és a közösségépítő szerepre, valamint a kamarát, mint szervezetet megújító részre bontjuk.
A Kamara érdekképviseleti tevékenységre
A minisztériummal a Kamara újraindította a kapcsolatépítést. Pintér Sándor miniszter úr és a MOK elnöke negyedévente személyesen egyeztetnek a legfontosabb irányokról, majd ágazati és MOK vezetői egyeztetésen tárgyalnak az aktuális időszak kérdéseiről. Ennek eredményeképpen a minisztérium és a kamara közötti munkakapcsolatban javulás mutatkozott, de nemzetközi összehasonlításban továbbra is egyedülálló jogfosztottság jellemzi a Magyar Orvosi Kamarát, a köztestületek közötti diszkriminatívan megkülönböztető jogszabályok továbbra is hatályosak. A minisztériumi tárgyalásokra a MOK részletes anyagokkal készült, azonban az elért eredmények mérsékelt sikerességűnek tekinthetőek. A Kamara munkavállalói és szakmai érdekképviseletet is ellát (utóbbit a következő pontban részletezzük). Deklarált célunk, hogy előbbi vonatkozásában aktívan adjunk szerepet a Magyar Orvosok Szakszervezetének, ezért szoros egyeztetést kezdtünk a MOSZ-szal és segítettük, hogy bekapcsolódjanak a tárgyalásokba. Az év során együtt nyújtottunk be bérkorrekciós javaslatokat, mind az alapbérre, az ügyeleti bérre vonatkozóan, emellett életpályamodell kialakítását javasoltuk. Szintén együtt léptünk fel a munkaszervezési jogszabályok orvosok számára rendkívül hátrányos módosítása ellen, egyelőre annak elhalasztását elérve. A béremelési javaslatokra érdemi kormányzati reakció nem érkezett, holott a béreink értéke jelentőset zuhant az elmúlt években, ismét kezdünk leszakadni a megtartó bérszinttől. Így november elején a MOK és a MOSZ benyújtotta a minimális korrekció javaslatát, melynek elfogadását december 14-ig várjuk. Ennek elmaradása esetén közös fellépésre lesz szükség. Képviseljük továbbá az önként vállalt többletmunka nyugdíjszerző idejének rendezését, a pihenőidővel kapcsolatos egységes szabályzást és a szabadságokkal történő munkáltatói mulasztások rendezését. Az ágazati nyugdíjpénztár és az életpálya modell kialakítására szintén tettünk javaslatot.
Jogi támogatást biztosítottunk több száz orvosnak, legnagyobb számban a háziorvos kollégák ügyeleti kötelezettségével kapcsolatos eljárásokban és a kötelező gyermekkori védőoltások miatt perelt kollégákat képviseltük.
Szakmai feladataink
Szakmai érdekképviselet során javaslatokat dolgoztunk ki számos területen, kiemelten említjük a fogorvosi alapellátás, a protézisregiszter, aneszteziológiai és intenzív terápiás minőségkontroll projekt, orvosregiszter, pszichiátriai ellátás helyzetét. Ezekben érdemi előrelépés egyelőre nem történt, a kormányzati ígéretek a tárgyalóasztaltól a megvalósulásig nem jutottak el. Az iskolafogorvosi ellátás finanszírozása és a háziorvosi kompetenciák fejlesztése példák arra, ahol már konkrét megállapodás jogszabályba történő emelését várjuk. Delegációs jogot kaptunk a kardiológiai és pszichiátriai szakmai kollégiumi tagozatba, a kódkarbantartó és infekciókontroll és antibiotikum bizottságokba, felkérést kaptunk a képalkotó diagnosztikai protokoll kialakításának koordinálására.
Az alapellátás területen bőségesen adódott munka, melyet a háziorvosi munkacsoport végez és a honlapunkon is részletesen dokumentáljuk.
Életre hívtuk az első ügyeleti megbeszélést, az Országgyűlés Népjóléti Bizottsága az alapellátás témájában szervez meghallgatást. A budapesti ügyeletre a kollégák támogatását bíró alternatív koncepciót dolgoztunk ki, de ez az Államtitkárság támogatását nem nyerte el. Az APN rendszert sikerült jó irányba terelni, az emelt hatáskörű ápolókkal a háziorvosi kompetenciákat megoszthatóak, de az orvost teljesen kiváltó szerepet nem kaphat, betöltetlen praxist egyedül nem működtethet ápoló kolléga. Kidolgoztuk az ügyelet alóli mentesítés javaslatait.
A törvénytervezetek véleményezésében rendszeresen részt veszünk, a véleményezési idő azonban sokszor nem elegendő a kimunkált és megfelelően részletezett, a tagságban szélesen megvitatott javaslatokhoz. A területi szervezetek visszajelzése nem egyenletes, fontosnak tartjuk, hogy szakterületi bizottságok jöjjenek létre a nagyobb egységek (pl. járóbetegellátás, fekvőbetegellátás) szerint.
Jó szakmai együttműködés van a Járóbeteg Irányítási Rendszer fejlesztéséért felelős belügyminisztériumi alkalmazottakkal, konstruktív párbeszéd folyik a fejlesztési fázisban.
A MOK applikáció jelenleg nyíltan elérhető tesztüzemben van, még érdemi fejlesztésre szorul, de szakmai híreket, gyógyszerinterakció ellenőrzést és néhány kalkulátort már biztosítani tud.
A hivatásunk etikai helyzetét illetően egyre aggasztóbb gyakorlatokat látunk, világosan látszik, hogy az új etikai rendszer nem tudja megvédeni a betegeket és a hivatás tisztaságát. Szilárdan képviseljük, hogy az etikai eljárásoknak vissza kell kerülnie a Kamarához, ebben a nemzetközi orvosetikai gyakorlat és annak fejlesztői, így az Orvos Világszervezet is támogat minket.
A társkamarákkal a kapcsolat a Magyar Szakmai Szervezeteken keresztül történik, a MOK adott helyet a szervezetnek. Az egészségügyi társkamarákkal informális és formális úton is tartjuk a kapcsolatot, igyekszünk támogatni a törekvéseiket.
Kiemeljük stabil partnerségünket a Richterrel, a Richter érdemérem szakorvosi és háziorvosi rangos szakmai elismeréssé vált az elmúlt 3 év alatt.
Harmadik misszió: társadalmi felelősségvállalás
A Kamara egyik feladata, hogy az egészségügy és az orvosi hivatás helyzetét a társadalom felé közvetítse, az aktuális kérdéseket megvitassuk és szükség esetén céljainkhoz megteremtsük a társadalmi támogatást. Az első fél évben a Kamara a nyilvánosságtól egy lépéssel hátrébb lépett, mivel elsősorban saját szervezeti működésünke, illetve a szakmai problémák kormányzati szervekkel zártabb megvitatását tűzte ki céljául. Ennek eredménye felemás. A politikai döntéshozókkal kapcsolatunk rendezettebb, de a nyilvánosság felé jobban jelen kell lennünk.
A közbeszéd mediációját szolgálja a szakmai kérdésekben az Agora rendezvény, mely idén december 14-én a szűrővizsgálatok témáját vitatja meg.
Néhány hónapja dolgozunk egy nagyobb szabású társadalmi kampányon, mely azt szolgálja, hogy a lakosság felé jelezzük az egészségügy alulfinanszírozottságát, az egészségügy érték szerepét erősítsük. Ennek első lépése a Kongresszus szervezése november 29-én, mely a betegek által megélt legfőbb tapasztalatot emeli ki: a betegutak feltöredezését, kuszaságát. A minisztérium, külföldön dolgozó kollégák és akadémiai szereplők egyaránt elfogadták a felkérésünket.
A Kamara társadalmi pozicióit erősíti, hogy novemberben a Köztársasági Elnök fogadta a Kamara képviseletét a Sándor-palotában és nyilvánosan állt ki amellett, hogy a Kamara az orvostársadalom és a betegek számára is fontos.
Közösségépítés
A Kamarának jelenleg 32788 tagja van, azaz az elmúlt évben érdemi fogyatkozás nem történt, az optimista forgatókönyv valósult meg. A közösségünk felé kampányokkal (Tag vagyok, Drága) igyekszünk megmutatni, hogy összetartás és kamarai tagság fenntartása nélkül nincs szakmai és munkavállalói képviselet. Mind a területi szervezetekkel, mind a tagokkal a kapcsolatot fokoztuk: havonta megbeszélést tartunk mindkét fórumon, a közösségi felületeinken igyekszünk aktívan működni.
A tagokkal való közvetlen kapcsolatot, a vélemények kikérését szolgálják a rendszeres felmérések is, ezekből idén két nagymintás, és több részterületre fókuszáló kérdést küldünk ki.
Önmagában azonban a kommunikáció nem elég, szolgáltató kamarát építünk. A tagi szolgáltatások szerepe megnőtt. Szakmai képzéseket hozunk létre, jelenleg egy egészségügyi vállalkozás menedzsment van szervezés alatt az OTP bevonásával, saját hatáskörben a MOK Akadémia kap egészségügyi menedzsment profilt. A szakmai kamarák közül elsőként applikációt hoztunk létre, mely még jelentős fejlesztést igényel, de a híreket már most tudjuk közvetíteni. Az új tagnyilvántartó rendszerrel az App a kapcsolattartás egyik központi eleme lesz.
Kiemelkedő szerződések kötését folytattuk, stratégiai partnereink lettek a Porsche Hungaria, az OTP, a MOL, melyek mind a tagjaink felé nyújtanak jelentős kedvezményeket, kedvezőbb kondíciókat.
Nem csupán a hazai, hanem a nemzetközi közösség is fontos, különösen olyan időkben, amikor a szakma, a hivatás nehéz helyzetben van. Beléptünk az orvos világszervezetbe, a közgyűlésen ismertettük a hazai etika helyzetét, melyről jelentést is adunk le. Az Európai Orvosok Bizottságában szintén aktívan dolgoztunk, a szervezet fontosnak tartotta, hogy a magyar kamara helyzete megfelelő helyre kerüljön, norvég elnökség, brit, német, francia kollégák mellett Álmos Péter lett a szervezet alelnöke 2025 január 1-től. Tekintettel arra, hogy az EU egészségügyi biztosa a most kezdődött ciklusban Várhelyi Olivér lett, ennek külön értéke lehet.
A Kamara jövője szempontjából meghatározó a fiatalok belépése, ezen a területen kell fejlődünk. A Magyar Orvostanhallgatók Szövetségével és a Magyar Fogorvostanhallgatók Egyesületével partneri megállapodásokat kötöttünk, a hallgatók támogatására pályázatot írunk ki. Mivel az utánpótlás minden önkéntes tagságú szervezet életében kritikus fontosságú, benyújtottuk azt az alapszabály módosító javaslatot, hogy a végzős hallgatók a kamara tagjelöltjei legyenek.
Közösségünk egészségére nagyszabású felmérést indítottunk a Szegedi Tudományegyetem és az ELTE segítségével, jelenleg is zajlik a reprezentatív mintán a testi és lelki egészség felmérése.
A kamara szervezete és gazdálkodás
Az Ekt. 2023 évi változása alapjaiban változtatta meg a Kamara helyzetét. A működési költségeket biztosító bevételek többé nem függetlenek a külső és belső hatásoktól, nem tekinthető garantáltnak, így a szervezet működési modellje változtatásra szorul.
A tagság megőrzése kulcsfontosságú annak érdekében, hogy hosszú távon képviselhessük az orvostársadalom és a hivatás érdekeit. Olyan kamarára van szükség, ami nem a háttérben húzódik meg, hanem dinamikusan reagál az aktuális egészségpolitikai irányokra, értékes közvetett és közvetlen szolgáltatást nyújt. A szolgáltatáshoz kell egy hatékonyan működő szervezeti háttér. Ezt a váltást megoldani nem lehet nagyon gyorsan, így ezen a téren a megújulás még nem történt meg. Továbbra is sokat költünk párhuzamos működések finanszírozására, míg közvetlen tagi szolgáltásra a kamara keveset forgat vissza. A kamara szerkezetéből adódó tehetetlensége nagy. A területi szervezetek autonómiájának megőrzése szükséges a működésbeli racionalizálás mellett. A költségvetésben minden területi szervezet és az Országos Hivatal is igyekezett kiadásait lejjebb szorítani, így ebben az évben úgy tűnik, tartható lesz a kitűzött pénzügyi cél. A kamara tartalékaira is érvényes, hogy a kötelező tagság alatt nem fordult olyan figyelem a pénzügyi tartalék kezelésére, hogy a lehető legkedvezőbb befektetéseket eszközöljük, A legkedvezőbb befektetési portfólió érdekében befektetési bizottságot hoztunk létre. Az Országos Felügyelőbizottságot belső auditra kértük fel, az év során végigjárták a területi szervezeteket és az Országos Hivatalt is, hogy megfelelő visszajelzést kapjunk a fejleszthető pontokról.
A kamarai infrastruktúrában az informatikai átállás jelentette idén az egyik legnagyobb tételt anyagi és munkaerőforrás szempontokból is. Az új vállalatirányítási rendszerünk kialakítását tovább nem lehetett halasztani, az előző ugyanis egy 2017-ben kötött rendkívül kedvezőtlen szerződésnek köszönhetően évente sok millió forintba került, nem volt fejleszthető, és a cég is megszűnt. Az új vállalatirányítási rendszerrel és ahhoz kapcsolódó új honlappal az applikációnk képessé válik akár szavazások, felmérések lebonyolítására is.
A Kamara szerkezetével kapcsolatos az Alapszabály módosítással beterjesztett javaslat is.
Az Országos Elnökség által beterjesztett javaslat a döntéshozatalban a felügyeleti szerv által megjelölt anomáliákat orvosolja, nagyobb kontrollt tesz lehetővé az Országos Felügyelő Bizottság és a küldöttek számára, erősíti a kamara beágyazottságát az orvostársadalomba.
Elnökségi beszámoló (pdf)