2024-03-14 17:39:00 FORRÁS: Magyar Orvosi Kamara
Szerző: Magyar Orvosi Kamara
Hírek - MOK hírekA Belügyminisztériummal egyeztetett a MOK a Járóbeteg Irányítási Rendszerről
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm rendeletben meghatározottak szerint az EESZT digitális időpontfoglalási rendszer szolgáltatást 2024. március 01-től vezették be. Az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ) erről tájékoztatta az alapellátásban dolgozó orvosokat. A levélből kiderült, hogy - a szabályok keretei között - beutalóköteles járóbeteg szakellátásra nekik kell időpontot foglalni betegeiknek.
A beérkezett visszajelzések és tapasztalatok figyelembevételével a Magyar Orvosi Kamara (MOK) Háziorvosi csoportja 2024. március 11-én megkereste az OKFŐ alap- és szakellátásért felelős főigazgató-helyettesét, hogy tisztázzák a felmerült kérdéseket és megoldást találjanak a felmerült problémákra. A megkeresésre Dr. Rétvári Bence a BM államtitkára válaszolt és 2024. március 13-án egyeztető megbeszélésre került sor államtitkár úr vezetésével a Belügyminisztériumban.
Az egyeztetésen a BM részéről Rétvári Bence államtitkár, Molnár Karolina stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkár, az OKFŐ képviseletében Ladányi Márta, az ESZFK képviseletében Sterbinszky Ádám, a működő rendszerekkel kapcsolatos tapasztalatok megosztása érdekében Tóth Tibor DE Klinikai Központ (DEKK), Kenézy Gyula Campus, Járóbeteg Szakellátási Központ vezetője és Békássy Szabolcs országos kollegiális szakmai vezető háziorvos vettek részt.
Kindulópontként az alábbiakat szögeztük le:
Az egyeztetésen elhangzó legfontosabb információ az volt, hogy a JIR-ben az időpontok foglalását csak lépcsőzetesen vezetik be, teljeskörűen 2024. július 1-től működik majd. Addig csak azokban a szakrendelőkben van lehetőség elektronikus időpontfoglalásra, amelyek rendszere erre már felkészült. Országosan 90 ilyen szakrendelő van, a többi, mintegy 200 szakrendelőben július 1-ig fejlesztések zajlanak. Azon szakrendelők listáját, amelyek már részt vesznek az időpontfoglaló rendszerben, az OKFŐ a kollegiális hálózaton keresztül a háziorvosok és MOK rendelkezésére bocsátja, és ezeket a kamara honlapján és egyéb felületeinken publikáljuk. Tehát az időpontfoglalási rendszer csak a beutaló köteles szakrendelésekre és azokra a szakrendelőkre vonatkozik, ahol már megtörtént a szükséges informatikai fejlesztés. Az időpontfoglalást a rendelőben megjelent beteg kérésére kell megtenni.
Március 1-től a rendszert már működtető szakrendelőkben először minimum öt szakrendelésen, majd a szakrendelések 30 %-ánál, július 1-től pedig 100 %-nál kell bevezetni.
Július 1-től országosan elérhetővé válik az időpont foglalási rendszer.
Az időpont foglalási rendszerben mindig annak az egészségügyi szolgáltatónak kell időpontot ajánlani a betegnek, ahol a beteg aktuálisan megjelenik. Az alapellátásból szakellátásba e-beutalóval irányított beteg esetében az alapellátó orvos a beutaló kitöltésével egyidejűleg három időpont közül választhat a páciens számára. Az időpontokat az alapellátásban használt medikai rendszerek automatikusan felajánlják majd. Jelenleg ezek fejlesztése folyik, ha a háziorvos nem látja a saját rendszerében az időpontfoglalás lehetőségét, akkor a fejlesztés még nem valósult meg.
A szakrendeléseken - ha a beteget további szakrendelésre utalják vagy kontrollvizsgálatra rendelik vissza - minden esetben a szakrendelés foglal időpontot és az ezzel kapcsolatos beutalókat is köteles kiadni. Ezzel az intézkedéssel a felesleges betegutak és az alapellátók többletterhei csökkennek.
Megoldódik a beutalók érvényességének problémája is, mivel azok érvényessége 3-ról 5 hónapra nő.
Hangsúlyoztuk, hogy azt tartjuk alaphelyzetnek, hogy a rendszerben az állampolgároknak maguknak kell időpontot foglalniuk vagy módosítaniuk, hiszen a páciens maga tudja beosztani az idejét és szükség esetén egyeztetni kísérőjével. Amint megtörtént az időpontfoglalás - és ezzel biztosította a beutaló orvos azt, hogy a beteg jó eséllyel meg fog jelenni a kívánt szakrendelésen - az EgészségAblak alkalmazáson keresztül vagy az EESZT felületre belépve lehetősége van a páciensnek vagy meghatalmazás esetén a hozzátartozójának az időpontot módosítani.
Továbbra is működnek az intézmények call-centerei, és az időpontfoglalás a 1812 országosan hívható számon is elérhetővé válik. A hozzátartozóknak az e-recept kiváltásához hasonlóan a kormányablakban tett meghatalmazás után van módjuk az időpontfoglalásra vagy annak módosításra a családtagjaik helyett.
A nem beutaló köteles szakrendeléseken a beteg magának foglal időpontot.
Megnyugtató választ kaptunk a többszörös foglalással kapcsolatos kérdésünkre: a rendszer ezt kiszűri, egy TAJ-szám és beutaló párhoz csak egy időpontra és egy intézménybe lehet időpontot foglalni.
A kapcsolattartási adatok rendszerbe történő feltöltésével (telefonszám, email cím) kapcsolatos adatvédelmi aggályokat megvizsgálják és szükség esetén a jogszabályt módosítják.
A nem halasztható vizsgálatokkal kapcsolatban azt a választ kaptuk, hogy a szakrendelések által kiajánlható időpontok 20%-a ágazati időpont lesz, amely egy úgynevezett gyorsító sávot jelent.
A megbeszélésen az is elhangzott, hogy az időpont foglalási rendszert úgy alakítják ki, hogy az aktuális dátumtól számított két héten belüli minden üres időpontot felszabadítanak, és az akár a beteg, akár a szakorvos, akár az alapellátó orvos által foglalható lesz. Ez biztosítja majd, hogy ne legyenek üresjáratok és csökkenjenek a várakozási idők. Ennek megfelelően a beteget figyelmeztetni lehet arra, hogy az EgészségAblak alkalmazásban esetleg sikerülhet egy korábbi - két héten belüli - időpontra módosítani előjegyzését.
A járóbeteg szakrendelők vezetői több alkalommal kaptak tájékoztatást a rendszer bevezetésével kapcsolatban. A szakrendelőknek szakmai tapasztalatok, betegforgalmi adatok alapján kell az időpontokat besorolniuk és kiadniuk. Itt is érvényesül az, hogy az időpontokat úgy kell kiadni, hogy mind az ágazati időpontokat, mind a kontroll időpontokat, mind pedig az első ellátásra szánt időpontokat megfelelően tudják kezelni, így megvalósítva a a biztonságos és hatékony ellátást a betegek és a dolgozók érdekében.
Összefoglalva:
A járóbeteg irányítási rendszert lépcsőzetesen vezetik be. A határidő július 1. Addig csak a programban már részt vevő járóbeteg ellátók szakrendelései érhetők el. Július 1-ig minden alapellátó medikai rendszerben fejlesztésre kerül és lehetővé válik az automatikus időpontfoglalás egy kattintással, az e-beutaló kitöltésével egyidejűleg. A járóbeteg-ellátásnak a beteg vizsgálatához szükséges és elégséges idők alapján kell kiajánlani az időpontokat. A halaszthatatlan vizsgálatokhoz külön idősávban foglalhat időpontot a háziorvos. Az időpontot a beteg foglalni, módosítani, és lemondani elektronikusan az EgészségAblak app-on és az EESZT-n keresztül tudja, akár a hozzátartozó segítségével. Számukra az időpontfoglalása Call Centeren (1812) keresztül is elérhető.
Július 1-ig - a rendszer teljes bevezetéséig - a fejlesztést segíteni tudjuk azzal, ha jelezzük annak gyermekbetegségeit: hol működik és hol nem működik a rendszer, és mi a tapasztalt hiba, pontosan megnevezve az ellátást és az időpontot, amikor azt észleltük. A bejelentéseket a MOK Háziorvosi Csoportja gyűjti a haziorvos@mok.hu e-mail címen. A JIR-ben már részt vevő szakrendelések listáit pedig a kollegiális hálózat és az OKFŐ vállalta, hogy megosztja kollégáinkkal.
Gondot kell fordítani a lakosság felkészítésére is, amire szintén ígéretet kaptunk, egyúttal felajánlottuk támogatásunkat ehhez.