Növeli-e a várható élettartamot a rendszeres kocogás/futás? Ezen belül mi az optimális időtartam és sebesség?

2022-04-17 08:00:00 FORRÁS: Dobson Szabolcs, koronavírus vakcináció - szakirodalmi tallózó

Szerző: Dobson Szabolcs, gyógyszerész. Fotó: Fitsum Admasu, Unsplash

Hírek - Patikamérlegen

A Copenhagen City Heart Study elnevezésű vizsgálat eredményei U-alakú összefüggésre utaltak a bármely okból bekövetkezett összhalálozás és a kocogás/futás között, annak sebessége, mennyisége és gyakorisága alapján. A könnyű és mérsékelt tempóban (kb. 8 km/óra) kocogók halálozási aránya alacsonyabb, mint az inaktív, ülő életmódot folytató embereké, míg a megerőltető tempóban (több, mint 11 km/óra) futók halálozási aránya statisztikailag nem különbözik az ülő életmódú csoportétól.

A Copenhagen City Heart Study részeként 2001 óta 1098 egészséges (20-86 éves) kocogót és 413 egészséges, nem kocogót követtek nyomon. Ebben a vizsgálatban a halálozás csökkentésére legkedvezőbb futásmennyiség a heti összesen 1-2,4 órás kocogás volt, hetente legfeljebb 3 futási alkalommal, lassú vagy átlagos tempóban.

Hivatkozás: Schnohr P, O'Keefe JH, Marott JL, Lange P, Jensen GB. Dose of jogging and long-term mortality: the Copenhagen City Heart Study. J Am Coll Cardiol. 2015 Feb 10;65(5):411-9.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0735109714071745?via%3Dihub

A szerző következő napi bejegyzése:

Folytassuk a tegnapi témát arról, hogy a lassú vagy gyors futás csökkenti-e jobban a halálozás kockázatát (a mérsékelt tempójú, túlzásba nem vitt gyakoriságú futás) azzal, hogy feltesszük a kérdést: van-e egészségvédelmi különbség a gyaloglás és a futás között? Eleve nem mindenki képes futni többféle ok miatt. A gyaloglás és a futás között az a fő különbség, hogy a futás során egy adott pillanatban mindkét láb a levegőben van, míg gyaloglás esetén egyik mindig a talajon. Így a gyaloglás kevésbé terheli az ízületeket. De van-e különbség a kettő között, ha a magas vérnyomás, a cukorbetegség és a magas koleszterinszint kockázatának csökkentését nézzük? Abban az esetben, ha a mozgásra fordított energiafogyasztás azonos, akkor a fenti kockázatcsökkentő hatások nagyjából azonosak. Vagyis napi szintű tanácsként, orvosi szempontból a megtett távolság sokkal fontosabb, mint a mozgással töltött idő vagy a sebesség.

 

Megtekintések száma: 705
ESEMÉNYEK