5. GlasSpring – Töretlenül kortárs üvegművészeti kiállítás

2023-05-22 12:47:00 FORRÁS: Koós Ágnes-Kiskép Galéria

Szerző: Koós Ágnes-Kiskép Galéria

Kultúra - Hírek

Kurátor: Koós Ágnes-Kiskép Galéria
Helyszín: Klebelsberg Kulturkúria
A kiállítás megtekinthető: 2023.május 25-ig minden nap
 
Dr. Sík Attila, a Pécsi Tudományegyetemen Általános Orvostudomány Karán működő Transzdisciplináris Kutatások Intézetének igazgatója több évtizede építi üveggyűjteményét. „Agykutatóként abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy minden nap problémákra kell megoldást találnom. Ahogy a művészek képzelő erejüket, ügyességüket azaz kreativitásukat használják műalkotásaik létrehozásához, úgy a kutatás magas szintű kreativitás nélkül életképtelen.
 IMG_0549 
Nem adatott meg az a szerencse, hogy a művészet valamelyik ágában is maradandót alkothassak, a csodálat maradt meg bennem a zene, a képzőművészet, a szépművészet és minden művészeti ág iránt. Az üveg, mint fényt reflektáló, megtörő egyedülálló médium évtizedekkel ezelőtt ragadott meg. Néhány évig Angliában tevékenykedtem és mellette hirdettem a magyar üvegművészet egyedülállóságát művészeti galériámon keresztül. Hazatérésem óta szisztematikusan kutatom fel a magyar üvegművészet reprezentáns alkotásait, legyen szó az olyan ritkaságszámba menő darabokról, mint Pantocsek Valentin Leó irizáló üvege vagy Sovánka István savmaratott többrétegű alkotásai, vagy a mára szép emlékű üveggyáraink egyedi tervezésű, karakteres termékei.  
 
A sok-százas gyűjteményem a magyar üvegművesség elmúlt ötszáz évét reprezentálja. Egy szűk válogatáson keresztül 2022-ben, az ENSZ által létrehívott Üveg Nemzetközi Éve alkalmából a De la Motte- Beer-palotában „Hommage a Glass – Hódolat az üvegnek” című kiállításon a nagyközönség egy szisztematikusan felépített, jól körülhatárolt kurátori koncepció alapján ismerhette meg ennek az egyedülálló anyagnak művészeti fejlődését hazánkban egészen a mai kortárs üvegművészet legkiválóbb reprezentánsainak közreműködésével.”

 
DSC_5347

Az üveg semmi mással össze nem hasonlítható anyag, mely nélkül nem tartana itt ma az orvostudomány sem, ahol most tart. Ezért is figyelemre méltó a Budapest 2. kerületi Klebelsberg Kulturkúriában látható „Töretlenség” alcímet viselő GlasSpring kiállítás, ahol egy látványos fénnyel telített térbe foglalva megismerhetjük a csodát, amit kizárólag az üvegben, az üvegen keresztül láthatunk. Az üveggel kapcsolatban a töretlenség egyet jelent az épséggel. Átvitt értelemben azonban sokféle értelmezéssel bír. A hazai kortárs üvegművészet idei tavaszi tárlata ezt a többrétegű tartalmat tárja a látogatók elé. Az alkotók szándékai szerint a tárgyak utalnak a jövőbe vetett szakadatlan hitünkre, a folyamatos megújulásra, de szembesítenek a törékenységgel is, legyen az lelki vagy testi eredetű. A kurátori felhívásban szerepel továbbá a „víz” fogalmi és valós megjelenítése,  utalva az anyag eredeti halmazállapotára, mely jéggé fagyva ugyan megőrizheti alakváltozását fagyos körülmények között és elolvad, elenyészik a nap melegén, de a mesterségesen, ember által kreált kvarcolvadék örök időkre képes egy pillanatnyi mozdulatot az idők végezetéig megőrizni.

 
DSC_0374

A kiállítás címtárgya a hullámvölgyben a mélytenger kék színében emberekkel szúfolt sötétség felé hasító hajó. „Átkelés” a címe Köblitz Birgit Ferenczy Noémi-díjat üvegművész alkotásának. Több síkú üzenete a folyton vándorlás, az „Indulás és a Valahová érkezés” viszontagságos útja, de az életből a végtelen „semmibe” való távozást is jelentheti. „Falat dönget... Viharokon átjut... Fordított alagút...” ezek a megfejtések az Aura Autistákat Támogató Egyesület fiatal látógatóitól származik.

DSC_5304
 
„Ez egy enzim... Hangyák vonulása...” kommentálják orvosprofesszor és lelkes látogatók Carcass James „Organism” című installációját. Az országban működő alig fél tucat üveghutából az egyiket ő és felesége Hegyvári Bernadett szintén üvegművész működteti. A térben lebegés, a talányos gravitáció, a földi biztonság és annak kérdőjele korunkra jellemző tárgyi bizonyítékok.
 
A fizika szigorú törvényei, az egzakt kimért formulák, a letisztult formák, a geometria rendező elve korunk művészetében pont annyira igény, mint az esetleges, hangulat és érzelmek által kiváltott mozdulatok által létrejött mű. Botos Péter Ferency Noémi-díjas művész az optika kiművelt ismerője, optikai üvegből szabott alkotásaiban furfangos módon rejt el látványokat, ami a fénytörés szabályaival higgadtságra int. Borkovics Péter szintén Ferenczy Noémi-díjas és számos tekintélyes külföldi, japán, amerikai, német szakmai elismerés birtokosa az üveget melegen alakítja, irányított gesztussal hívja elő a fénytörés játékaként a környezet és a tárgy belső világának egyesülését.
 
Ötven művész, és néhány üvegszakos egyetemista fiatal, egy szűk kör őrzi hazánkban évezredek titokzatos tudományát. Praktikák és álmok, belső vívódások, bonyolult dolgok az üveg segítségével vizuálisan elérhető formában láthatók. Különleges alkalom, hogy a nyilvánosság elé lép a tudományt, az innovációt, a művészetet nagy mértékben inspiráló, a magyar üvegművészet színe-javát képviselő művészek töretlen lelkesedéssel alkotó csoportja.

DSC_5350
 
Megtekintések száma: 38567
ESEMÉNYEK