2025-07-17 10:43:00 FORRÁS: Orvosok Lapja. Fotó: Richter Gedeon Nyrt.
Szerző: Az interjút Bodacz Péter készítette.
Orvosok lapja - AktuálisAz egészségügy nem maradhat betegségügy évszázadokon át, a gyermekeink legyenek tudatos, az egészségükért tenni akaró generáció! – vallja dr. Szüts Krisztina. A Gottsegen György Országos Kardiovaszkuláris Intézet Kardiovaszkuláris Szakambulanciák és Sürgősségi Betegellátó Osztály vezető főorvosa munkája mellett azért dolgozik, hogy a gyermekek felelős, egészségtudatos felnőtté váljanak, akik tisztában vannak az elsősegélynyújtás alapfogalmaival is. Az általa – gyermeke inspirációjára – megalkotott edukációs program 2025-ben kiérdemelte a Richter-érdemérem „Az év legjobb prevenciós gyakorlatát folytató szakorvosa” díjat. Ennek apropóján beszélgettünk a primer és szekunder prevenció hatásairól, az egészségtudatosság szükségességéről, valamint arról, hogy a gyermekeken keresztül szülők is magukévá tehetik a jó példákat.
Napi munkája során felnőtt betegekkel találkozik, akiknek figyelmét nemritkán fel kell hívnia az egészségtudatos életvitel szükségességére, tehát a prevenciós munka eleve része mindennapjainak. Mégis gyermekeknek tart előadásokat az egészséges életmódról, illetve az elsősegélynyújtás alapjairól. Hogyan jött az ötlet?
Közel harminc éve dolgozom a Gottsegen György Országos Kardiovaszkuláris Intézetben (GOKVI), ahol a betegek ellátása során nap mint nap szembesülök a kardiovaszkuláris primer prevenció hiányosságaival, valamint azzal az aggasztó jelenséggel, hogy egyre fiatalabb korosztályokat érintenek a szív- és érrendszeri betegségek. Sok esetben már csak a szekunder prevenció eszközei állnak rendelkezésünkre, mivel a páciensek gyakran többféle krónikus problémával érkeznek, és a kezelések során nem csupán az alapbetegséggel, hanem annak szövődményeivel is foglalkoznunk kell. Súlyos, krónikus betegségek esetében ráadásul az életmódváltás már nem mindig vezet eredményre, de ha így is lenne, sokszor tapasztalni, hogy a tanácsok el- és megfogadására nem igazán számíthatunk. „Maga ne akarja megmondani, mit és mikor egyek!” „Majd ha visznek” – számtalanszor hallani ezeket a mondatokat. Szerencsére azért van arra is példa, hogy a beteg megérti, miért is kellene változtatni, de már a szokásai rabja és a kezdeti lelkesedés után visszatér a megszokott dolgokhoz. Az esetek csak kisebb része olyan, amikor a beteg képes változtatni az életmódján, ami a betegségéhez nagymértékben hozzájárult.
Meggyőződésem, hogy a valódi változást nem a már kialakult betegségek kezelése, hanem azok megelőzése hozhatja el. Ugyanakkor a tapasztalatok – vagyis annak megélése, hogy felnőttkorban már késő nevelni – mellett ért más hatás is, ami a primer prevencióval való foglalkozást elindította. Ezt épp saját gyermekemnek köszönhetem. Néhány évvel ezelőtt az óvodájában felkérést kaptam, hogy beszéljek a munkámról. Igent is mondtam, aztán elkezdtem gondolkodni, ugyan mit lehet mondani ötéveseknek a kardiológiáról. Ekkor jött az ötlet, hogy a napi munkám helyett az egészséges életmódot helyezem a középpontba, és ezt kiegészítem elsősegélynyújtási alapokkal is. Mindjárt az első alkalom komoly sikert aratott, később más óvodai csoportokba is áthívtak. Közben a kisfiam iskolás lett, s az ő osztályába is elhívtak. Ott is sikert aratott. Utólag elmondták, nem tudták elképzelni, mit is fogok mondani hat-hét éveseknek, de pozitív értelemben döbbenet volt számukra, ahogy a prevenció alapjairól, interaktívan beszéltem a gyerekeknek. A foglalkozás végén sok tanító jött, hogy ők is szeretnék a saját osztályukba elhívni. Ezután az igazgató asszonnyal leültünk és kitaláltuk a részleteket.
Hitvallásom, hogy az egészségügy nem maradhat betegségügy évszázadokon át, a gyermekeink legyenek tudatos, az egészségükért tenni akaró generáció!
Honnan jött a gondolat, hogy érdemes ovisoknak elsősegélyórát adni? Sokszor ez a téma még felnőtteknek számára is nehezen befogadható.
Elég csak megteremteni azt a közeget, ami bevonzza őket. Ezt korábban én magam sem tudtam, de az oviban minden olyan egyszerű volt… és, ami még nagyon megerősített ebben, az a kisfiam…
Hogyhogy?
Ovis korában egyszer azzal jött ki a szobájából, hogy „anya, tudok újraéleszteni”. Persze nem hittem a fülemnek, egy ötéves honnan vesz ilyeneket, hisz mi nem tanítottuk erre?! Aztán kiderült, mi történt: véletlenül az én bejelentkezésemmel nézett meséket laptopomon és elnavigált egy olyan, videóra a Youtube-on, amelyben egyszerűen elmagyarázzák, hogyan kell szívmasszázzsal újraélesztést végezni. Ő meg a legnagyobb természetességgel befogadta az egészet. Ha neki ez ilyen egyszerűen ment, miért ne menne más gyereknek is? Megkérdeztem tőle, hogy a többi ovis félne-e az ambubabától, mondta, hogy szerinte nem, és így is lett. De van még egy nagyon fontos elem: az egész iskolai programot vele együtt csináltuk, a kisfiam mutatja be az újraélesztést a kortársainak. Ez a kortársélmény az, ami igazán közel hozza a gyerekeket, hitelességet ad, hiszen látják, hogy valaki közülük – akár még fiatalabb is – magabiztosan végzi a feladatot. Ez után szinte mindenki ki akarja próbálni, milyen az újraélesztés.
Az edukációs program neve, a „Szívügyünk az Egészségtudatos Gyermek”, magáért beszél. Milyen konkrét célkitűzéseket fogalmazott meg?
A programról aktuálisan beszélhetünk, hiszen, mint említettem a 2024–2025-ös tanévben indult el útjára a szigetszentmiklósi Ádám Jenő Általános Iskolában Dudás Gábor és Bicskei Bence mentőtiszt kollégáim segítségével. Egy általános iskolások számára megalkotott komplex edukációs és prevenciós előadás-sorozatról beszélünk, amely interaktív formában ad át ismereteket az egészséges életmódról, a helyes táplálkozásról, a mozgás fontosságáról, a káros szenvedélyek megelőzéséről, valamint az egészségtelen életmódból eredő betegségekről. De nemcsak az elméleti oktatásra helyezzük a hangsúlyt, hiszen a program gyakorlati elsősegélynyújtási és újraélesztési bemutatókkal is kiegészül. A célunk, hogy a gyermekek ne csupán megértsék az egészséges életmód alapjait, hanem képesek legyenek vészhelyzetekben is hatékonyan cselekedni. Az idei évre kitűzött célunkat sikeresen teljesítettük és a Szigetszentmiklósi Ádám Jenő Általános Iskola és Alapszintű Művészeti Iskolában, ahol a gyermekem is tanul, mind a 28 osztály, csaknem nyolcszáz gyermekének oktatása megtörtént. Távlati célunk, hogy a programot szélesebb körben is el tudjuk vinni a gyermekeknek.
Hogyan épül fel a tematika?
Az alsó tagozatos diákok számára a program célja az egészséges életmód alapjainak lefektetése élményszerű formában. Az interaktív előadások során a gyerekek megismerkednek a helyes táplálkozással, a rendszeres mozgás fontosságával, valamint az egészséges életmódhoz kapcsolódó szokásokkal. A foglalkozások végén egészséges reggeli kóstolóra is sor kerül, ahol friss zöldségeket, gyümölcsöket és teljes kiőrlésű péksüteményeket fogyaszthatnak, ezzel is erősítve a tanultak gyakorlati alkalmazását.
A felsős tanulók számára a program a tudatos döntéshozatalra és a prevencióra helyezi a hangsúlyt. Az előadások témái között szerepel az egészséges életmód alaposabb megértése, a káros szenvedélyek megelőzése, valamint az online világ és társas kapcsolatok tudatos kezelése. A diákok interaktív beszélgetések és szituációs gyakorlatok során sajátíthatják el, hogyan reagáljanak különböző élethelyzetekben, például ha valaki rosszul lesz mellettük. Azt tapasztaljuk, hogy az egészségtudatosság elsajátítása valójában gyerekjáték, de fontos, hogy számukra is hiteles legyen a forrás. A program részeként mind az alsósok, mind a nagyobbak gyakorlati képzést kapnak az alapszintű újraélesztésről (BLS) és az automata külső defibrillátor (AED) használatáról is.
A gyermekek lehetnek fogékonyak az egészséges életvitelre, de mennyire hatásos a prevenció, ha otthon a szülők kevésbé tudatosak, egészségtelen ételeket vesznek és nem ösztönzik a gyerekeiket a testmozgásra?
Ez egy valós és komoly kihívás, de korántsem reménytelen. Akinek van gyereke, tudja, hogy a gyerekek nagyon is képesek hatni a szülőkre, akár pozitív példákkal is. A gyerek hazaviszi a tudást, mesél az élményeiről, bemutatja, ez pedig jó esetben hatással van a szülőkre is. Persze tudom, hogy nem minden családban működik ez. Éppen ezért úgy gondolom, a jövőben érdemes lenne megvalósítani a programot akár iskolai családi napok alkalmával is, amikor a szülők is részesei a bemutatónak és annak, hogy a gyermekek mennyire nyitottak az egészségtudatos életvitelre és az elsősegély-ismeretekre egyaránt.
A program példaértékű, de jelenleg csak egy szűk kör számára hozzáférhető, hiszen csak azok a gyerekek tehetnek így szert a tudásra, akik a szigetszentmiklósi suliba járnak. Hogyan lehetne kiterjeszthető?
Valóban ez a helyzet, és ha még hozzávesszük, hogy ismétlésre is szükség lenne, hiszen idővel halványul a tudás, akkor egyértelműen látszik, hogy a programot érdemes lenne kiterjeszteni. Van is ilyen szándék, esetlegesen a döntéshozók irányába is elvinni a programot, s talán akár az oktatás, akár az egészségügyi felsővezetés oldalán támogatásra találhat. Itt persze hangsúlyozni szeretném, hogy ehhez már mi nem leszünk elegek, de azt mindenképp vallom, hogy a hiteles oktatás megszervezéséből szívesen kiveszem a részemet és a tapasztalatomat is önzetlenül és örömmel átadom. A szigetszentmiklósi iskolába terv szerint jövő tanévben visszatérünk. Itt el tudom képzelni, hogy pár év alatt egy önsegítő közösség alakulhat, amelyben mi vállaljuk a tanárok és diákok közül azok oktatását, akik ezt szívesen csinálnák kezdetben velünk, majd pedig már önállóan.
És a legújabb vízióm: gyermekem osztályában a családok bevonásával (több alkalmas előadás, gyakorlati oktatás családi összejöveteleken) egy pilot vizsgálat, amelyben megnézzük, működik-e a prevenció az iskola falain kívül is.
A legégetőbb szakmapolitikai kérdések és vitatémák rovata.