A kapcsolat gyógyít

2020-11-30 13:00:00 FORRÁS: Orvosok Lapja

Szerző: Sződy Judit pszichológus, IBCLC PAF tréner, PAF Alapítvány

Orvosok lapja - Konzílium

A szervezetfejlesztőkből, pszichológusokból, orvosokból és más egészségügyi dolgozókból verbuválódott civil szervezet a PAF Alapítvány (Pozitív Attitűd Fejlesztés) éppen tíz éve igyekszik meggyógyítani az egészségügyet. Mezei Andreával, a szervezet vezetőjével beszélgettünk. 

Mindenkinek vannak személyes tapasztalatai az egészségügyi ellátásról, de nem mindenki akar civilként áldozatot hozni, rááldozni a fél életét, tanulni, módszertant fejleszteni és dolgozni azért, hogy az egészségügyben dolgozóknak jobb minőségű legyen az élete, a munkája.  Honnan ez a motiváció?

A PAF létrejötte egy személyes traumafeldolgozó folyamat volt számomra, úgyis mondhatjuk Anna Freuddal élve, hogy szublimáció. 2010-ben a nővérem és apám halála kapcsán hét kórházban jártam, tucatnyi kórházi osztályt ismertem meg, és soha életemben ilyen elveszettnek és kiszolgáltatottnak nem éreztem magam. Volt bennem düh és csalódottság, és minden eddigi élettapasztalatomra és készségemre szükség volt ahhoz, hogy méltóképpen tudjak elbúcsúzni tőlük. Nem csak a haláluk fájt, hanem az a sok értelmetlen szenvedés, amit láttam a kórházakban, és ezeknek csak töredéke volt a testi kín. Ezért fogadtam meg apám halálának éjszakáján, hogy létrehozok egy kórházi osztályok szervezetfejlesztésével foglalkozó civil mozgalmat, alapítványt. 

Nagyon sokszínű a munkátok, de mégis van egy közös alapelv és egy közös módszertan.


Igen, vagy egy filozófia, egy életszemlélet, egy közös nyelv, amit Marshall B. Rosenberg képviselt, tőle tanultuk, és ami messze túlmutat azon, hogy ez egy kommunikációs modell vagy terápiás eszköz. Meggyőződésem, hogy Marshall módszerével az emberi gondolkodás mélysége és minősége, az együttérzés, az odafordulás és az energiaáramlás változik meg az emberek között. Mi igyekszünk ezt a nyelvet és a hozzá kapcsolódó filozófiát megtanítani minden erre fogékony embernek és csapatnak. Összefoglalóan azt mondhatjuk ez a segítő kapcsolatok nyelvéről. A kórházakban jó esetben ez a gyógyító kapcsolat nyelve, Marshall zsiráf nyelvnek nevezte, a jó és a rossz kommunikáció demonstrálásához zsiráf- és sakálbábot használt. A tréningjein emberek tízezreit gyógyította szerte a világon. A zsiráf szívtől szívig kommunikál, az érzéseit és a szükségleteit is bátran kifejezi. A hagyományos nyelvünk, amelyet általában szüleinktől kapunk és tovább is örökítünk, a kell-ek, a minősítések, a kritika nyelve, ahol ritkán figyelünk befelé, és az önkifejezés rögös útja helyett mindig a másikról fogalmazunk meg véleményt. Persze minden emberben táncot lejt a sakál a zsiráffal, a kérdés, hogy ki nyer.

A PAF munkájának volt egy szép íve a tíz év alatt. A terület egyre jobb megismerése, a szükségletekkel való szembesülés és az egyre újabb kreatív önkéntesek hatására folytonosan változtatok: az első tréningektől a PAF HELP anonim telefonos segélyszolgálatig. Mi volt az első évek legsikeresebb projektje? 

Az első legnagyobb PAF-projekt a Nyíregyházi Kórház szakdolgozóinak zsiráftréningje volt, amire azonnal egy online tananyagot is kifejlesztettünk. Fantasztikus érzés volt, hogy még az éjszakai ügyeletről érkezők is milyen odaadással és nyitottsággal fogadtak minket. A végén online vizsgát is tettek a „hallgatók”. A zsiráftréningek más kórházakban is zajlottak, és ezzel egy időben nyílt képzéseket indítottunk olyan témákban, amelyek sokszor tabuként jelennek meg. Ilyen például a roma páciensek az egészségügyben, a rossz hír közlése, a stresszmentes koraszülött-ellátás.

A tréningek kapcsán szervezetfejlesztőként világosan megláttátok, hogy nem elég a szakdolgozókat, orvosokat rávezetni az együttműködö kommunikációra, ha az egész rendszerhez nem nyúltok hozzá, a tanultak elhalványodnak, az új skillek eltűnnek, minden marad a régiben, ráadásul az egészségügyi dolgozók sem érzik jobban magukat a bőrükben. 

Tudatosan képviseljük, hogy nem kommunikációval foglalkozó „tréningcég” vagyunk, hanem kultúraváltásban gondolkodó, szervezeti diagnózisokkal mért és alátámasztott, testre szabott szervezetfejlesztési folyamatokkal dolgozó szakemberek. Az ügyfeleinket inspiráljuk és együtt, velük alkotunk meg közösen gondolkodva fejlesztési terveket. Az ügyfeleink a PAF esetében kórházi menedzsmentek, főigazgatók, osztályvezető főorvosok, főnővérek, és az osztályon dolgozó összes szakmacsoportot – az orvosokat, ápolókat és nővéreket – is minden esetben bevonjuk a közös gondolkodásba. Nincs két egyforma folyamat. Még egy kórházon belül is annyira más egy-egy osztály működése, mérete, összetétele, folyamatai, azaz a mikrokultúrája, hogy mindig tiszta lappal indulunk, és teljes nyitottsággal elölről kezdjük a közös munkát.

A PAF életében számtalan felemelő pillanatot átéltetek. Emlékszem a konferenciákra, ahol nagy bátorsággal szakítottatok a frontális előadások hagyományával.
 

A PAF-konferenciák több száz fős rendezvények, ahol mégis meg tudjuk teremteni az intimitás kis köreit. Tabutémákat, szemléletváltó, érzékenyítő módszereket, jó gyakorlatokat osztunk meg. Az a tapasztalatunk, hogy a jó gyakorlatok nem terjednek maguktól, ezért találtuk ki ezt az innovatív tudásmegosztó módszert. Azt tudatosítjuk az egészségügyben, hogy mindenki tehet valamit a szervezetéért, ha tudatos abban, hogy ő is felelősséget vállal a saját és a szervezete jóllétéért.
A munkátokba bevontátok Robin Youngsont is, aki ÚJ-Zélandon, majd az egész világon komoly erőfeszítéseket tett azért, hogy emberibbé váljon az egészségügy.

Legutolsó konferenciánkra meghívtuk az együttérző gyógyítás „apostolát”, dr. Robin Youngsont Új-Zélandról. Együttérző gyógyítás című könyvét PAF-önkéntesek fordították le, itt mutattuk be a nagyközönségnek. 
Robin akkor lépett az együttérző gyógyítás útjára, amikor lánya autóbalesete után személyesen tapasztalta meg, hogy még a saját kórházának intenzív osztálya is milyen személytelen és rideg, amikor egy magatehetetlen beteg (a saját lányunk) szemével nézzük azt. Ez az élmény megváltoztatta a betegekhez és magához a praxishoz való orvosi hozzáállását. Könyvében összegyűjtötte a tudományos bizonyítékokat, hogy a jó szó, az érintés, a valódi figyelem, a szívtől szívig kommunikáció hogyan indítja be az öngyógyító folyamatokat, és hogyan hat a gyógyulásra a gyógyszerekkel is felvéve a versenyt.

A világjárvány a ti munkátokat is megváltoztatta. A PAF, ahogy mindig, most is felmérte a megváltozott helyzetben a változó szükségleteket, így indult el egy szuper csapattal a PAF Help. 

A PAF HELP a karantén bevezetésének első hetében született. Ez egy anonim segítővonal egészségügyi dolgozóknak. Az ingyenes vonal végén pszichológusok, coachok és mentálhigiénés szakemberek várják a bejövő hívásokat hétfőtől péntekig reggel-este 8 és 11 között. Hamar a kezdeményezés mellé állt a Generali Biztosító és a Comnica: a telefonos szoftvert bocsátották térítésmentesen a rendelkezésünkre.
A vírus második hulláma már nemcsak a feszült várakozást hozta el, hanem egyre több kórházi osztály fordult hozzánk segítségért, mert egyre nagyobb a szükség a kiégés kezelésére, az együttműködés fejlesztésére, a nehéz helyzetben az összekapaszkodásra, a veszteségfeldolgozásra és a vezetési kultúra újragondolására. Az elmúlt hónapokban pedig sok tapasztalatot szereztünk abban, hogy a fejlesztéseket távolról is meg tudjuk valósítani.

A legégetőbb szakmapolitikai kérdések és vitatémák rovata.

Partnereink


Partnereink
ESEMÉNYEK