2021-06-18 17:45:00 FORRÁS: Orvosok Lapja
Szerző: Dr. Soós Zoltán, a MOK Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területi Szervezete elnöke és a Háziorvosi Csop
Orvosok lapja - KonzíliumA járvány harmadik hulláma a korábbi kettőnél is erősebben tört ránk, még nagyobb kihívásokat hozva. Eközben folyamatban vannak a koronavírus elleni oltások, illetve az alapellátás átalakulása a bérfejlesztés feltételeként szabott praxisközösségi együttműködés elvárásainak megfelelően.
A kollégák megfeszített munkával, sokszor erőn felül teljesítve igyekeznek megfelelni a mindennapi betegellátás és az emelkedett számú COVID-os betegek tesztelése, nyomonkövetése, adminisztrációja mellett az oltási tevékenységgel kapcsolatos, folyamatosan változó elvárásoknak. Ám sok helyütt tapasztaljuk, hogy teljesítőképességük határához értek.
Az oltási tevékenység és az ezzel együtt járó óriási adminisztratív teher – amelyet a toborzás és az oltási tevékenység rögzítése jelent – döntő többségében a háziorvosokra terhelődött. A kormányzat állandó készenléti állapotot vár el a meglehetősen pontatlan oltási listákat érintően egy nehézkesen használható csatornán, a NEAK e-jelentés-rendszeren keresztül történő kiküldésével. Mindezt úgy, hogy a kollégáknak az akut COVID-betegek ellátását (szűrés, jelentés, gyógyszerelés, kapcsolattartás) és a nem COVID-betegek háziorvosi gondozását változatlanul biztosítaniuk kell. Ebben a bizonytalan és sok feszültséggel teli időszakban nagy szükség van a háziorvosi kar megnyugtatására, a pandémiás és oltási tevékenységük maximális támogatására, ezért az alábbi javaslatokat tettük a kormányzatnak:
1. Az önkormányzatok kormányzati utasításra sok helyütt (de közel sem mindenhol) adminisztratív segítséget biztosítottak a praxisokban, azonban ez meglátásunk szerint elégtelenül hasznosul. 5004 oltópontra nem lehet hatékony és eredményes adminisztratív segítséget allokálni. Az adminisztrátoroknak (központosítva) a toborzásban és az oltások ágazati portálra történő rögzítésében, tehát az adminisztratív terhek csökkentésében lenne óriási szerepük. Javasoltuk az oltási tevékenységet (de legalább a toborzást és adminisztrációt), minden lehetőséget mérlegelve és megragadva, az érintett háziorvosokkal egyeztetve központosítani, ami kollegiális területenként 2-4 alapellátási oltóközpont (vagy legalább call center/adminisztratív központ) kialakítását jelentené, a háziorvosok oltópontra történő beosztásával. Megyénként 10-20 alapellátási oltóközpont esetén még mindig könnyen elérhető távolságban tartható az oltás a lakóhelyhez (hiszen a központi ügyeletek kialakítása is ezzel a céllal történt), miközben mind az oltások oltópontra eljuttatása, mind az oltási tevékenység megyei szintű adatainak összegyűjtése könnyebben történhetne meg 10-20 oltópont esetén, mint több száz háziorvosi rendelőből. Az alapellátási oltópontok kialakításával házi gyermekorvosok, fogorvosok vagy akár védőnők is bekapcsolódhatnának a vakcinálásba, akik most hiába ajánlkoznak oltóorvosnak, többnyire nem történik meg beosztásuk, továbbá az oltási tevékenységben nem annyira aktív háziorvosok páciensei sem szenvednének hátrányt.A legégetőbb szakmapolitikai kérdések és vitatémák rovata.