A gyermekek és szülők, a felhasználók tájékozatlansága, illetve az egyelőre hiányzó szabályok a vezető oka a súlyos következményekkel járó elektromos rollerbalesetek növekvő gyakoriságának. A Magyar Gyermektraumatológus Társaság és a Magyar Gyermekaneszteziológiai és Intenzív Terápiás Társaság vezetősége a jogszabályok változtatását és a legveszélyesebb eszközök teljes tiltását javasolja.
Az elektromos rollerek az elmúlt néhány évben olyan gyorsasággal terjedtek el a városokban, hogy az infrastruktúra, a jogszabályok és a társadalmi szemlélet nem is tudta lekövetni. A mobilitás előnyei mellett egyre világosabb: az elektromos roller jelenleg az egyik legveszélyesebb közlekedési eszköz. A védőfelszerelések szinte teljes hiánya, a nagy sebesség és a jelenleg még hiányzó szabályok együtt olyan kockázati tényezőt jelentenek, amelynek következményeit nap mint nap látjuk a kórházakban. A hazai traumatológiák évente 410 ezer frissen sérült gyermeket látnak el. 14-15 ezer esetben kórházi felvétel szükséges, és ezek között egyre nagyobb arányban vannak az elektromos rolleres balesetek: nyári időszakban országosan 300-400 ilyen eset történik, több tucat műtéttel végződik.
Miért veszélyes az elektromos roller?
Az elektromos roller kerekei kicsik. Egy apró kő, egy úthiba vagy egy járdaszegély is elég, hogy megbillentse az eszközt, amely egyszerűen nem tud úgy átgördülni rajtuk, mint például egy kerékpár. A vezető ilyenkor elveszti az egyensúlyát, és szinte biztosan elbukik. Eközben gyakran teljes a védtelenség. Egy autó utasát karosszéria, légzsák, biztonsági öv védi. Egy motoros bukósisakot és sokszor a teljes testet védő ruházatot visel. A rollerest viszont semmi nem óvja. Ezek a könnyű szerkezetek gyakran 40-60 km/órás sebességre is képesek, egyes modellek pedig még gyorsabbak. Ekkora mozgási energia már egy kismotoréval vetekszik, a test azonban ugyanolyan védtelen marad. Egy ütközés következményei beláthatatlanok. Maga a szerkezet is komoly veszélyt jelent: eséskor a roller kormánya gyakran dárdaként fúródik a hasba vagy mellkasba.
Egyértelmű statisztikák
Az utóbbi években az e-rollerekkel foglalkozó kutatások száma is jelentősen megnőtt. Egy 2024-es áttekintő tanulmány az eszköz felhasználóinak összetételét vizsgálta.
[1] Azt találták, hogy az e-rolleresek többnyire saját eszközt birtokolnak, autójuk nincs, környezettudatosak, az elektromos rollereket környezetbarátnak és – teljesen tévesen – biztonságosnak tartják. A Pediatric Research egy tavalyi cikkben a hagyományos és ez elektromos rollereket használó gyermekek és fiatalok által elszenvedett baleseteket hasonlította össze.
[2] Az e-rolleresek szignifikánsan nagyobb valószínűséggel voltak érintettek potenciálisan életveszélyes közlekedési balesetekben, amelyekben a műtéti beavatkozást igénylő súlyos fejsérülések kockázata is magasabb volt. A fejsérülések és arcsérülések vezetnek a statisztikában,
[3] de gyakoriak a végtagsérülések,
[4] illetve a has és a mellkas sérülései is
[5]. Gyakoriak az e-roller-balesetek a reggeli és a délutáni csúcsforgalomban, aminek oka az esetek több mint felében valamilyen úthiba.
Nagy kockázatot látunk a tinédzsereknél: ők buliból hazafelé, akár alkohol vagy más tudatmódosító szer hatása alatt szívesen pattannak fel a rollerre.
[6] Bódult állapot, nagy sebesség, hiányzó védőeszközök: ez sajnos egyenes út lehet a traumatológiára. Veszélyben vannak a kisebbek is, hiszen mivel Magyarországon nincs életkori korlátozás, gyakran látni 10-12 éves gyerekeket rolleren, ráadásul sokszor ketten-hárman állnak egy eszközön. Ez olyan, mintha motorozni engednénk őket, megfelelő tudás és felelősségérzet nélkül. És persze nem csak a rollerezők érintettek. Mostanra már a gyalogosok, autósok és taxisok is kifejezetten tartanak tőlük, mert hirtelen váltanak irányt, átmennek a zebrán, felhajtanak a járdára. Biztosítás hiányában pedig a balesetek után gyakran nincs felelősségvállalás, a károsult magára marad.
Megoldás – ahogy a szakma látja
Európa-szerte számos ország próbálkozik a szabályozással, de egységes rendszer még sehol sincs. Magyarországon a Gyermektraumatológiai Társasággal közösen dolgozunk egy javaslatcsomagon, amely tartalmazza az életkori korlátozásokat, a motorerő és teljesítmény szerinti kategóriákat, a kötelező sisakhasználatot, zéró toleranciát alkoholra vagy tudatmódosító szerekre, valamint a KRESZ-alapismeretek oktatását az iskolákban. Emellett szükség lenne sebességkorlátozásra és útvonal-szabályozásra: járdán ne közlekedhessen 20 km/óránál gyorsabb eszköz.
De a jogszabály önmagában nem elég. Ahogyan ma már természetes, hogy a gyerekek kerékpározás közben sisakot hordanak, úgy kell elérni, hogy a fentiek szerint a rollerezés is csak védőfelszereléssel és szabályismerettel történjen. Ehhez társadalmi kampányokra, figyelemfelkeltő programokra, iskolai oktatásra van szükség. A szülők felelőssége is óriási: nem engedhetjük, hogy egy 10-12 éves gyermek felnőtteknek tervezett eszközön, védőfelszerelés nélkül száguldozzon a forgalomban.
Azt gondolom, hogy az elektromos roller a modern városkép része marad. Nem az a cél, hogy betiltsuk, hanem az, hogy biztonságossá tegyük. Mert amíg nincs tiszta szabályozás, és nincs társadalmi szemléletváltás, addig naponta fogja vinni a mentő az újabb sérülteket a kórházba. Életek, egészségek, sorsok múlnak azon, hogy mihez kezdünk az elektromos roller-helyzettel. Magyarországon minden adott ahhoz, hogy elsők között hozzunk létre egy átgondolt, biztonságos szabályrendszert, amely nem elveszi a szabadságot, hanem megóvja az életet. Bízom benne, hogy tavaszra nemcsak a jó idő, hanem az elektromos rollerek helyzetére vonatkozó jogi és közlekedésszabályozási válaszunk is megérkezik.
A Magyar Gyermektraumatológus Társaság vezetőségének ajánlása az elektromos roller gyermekkori használatára a következő:
- életkori határ 16 év
- elektromos roller használatának jogosítványhoz kötése
- bukósisak
- egyszerre egy személy használhatja
- alkoholos és drogbefolyásoltsággal tilos.