2020-03-04 10:38:00 FORRÁS: Dr. Báthori Gergő
Szerző: Szabó Rita
Orvosok lapja - UtánpótlásNa de mi is az a vezető rezidens rendszer? Mi a célunk vele, hogyan szeretnénk megvalósítani és miért érdemes vezető rezidensnek jelentkezned? Ezekre a kérdésekre szeretnénk választ adni számodra a következő sorokban!
Magáról a fogalomról bizonyára sokan az amerikai modellre asszociálnak, ahol intézeti szinten vesz részt a tapasztaltabb rezidens a fiatalabbak képzésében, tulajdonképpen egyszerre magát és kollegáját is képezve. A vezető rezidens rendszer abból a tapasztalatból indult el, hogy több rezidenst foglalkoztató képzőhelyen önszerveződő módon is kialakul egy főleg kor szerinti rangsor, ahol a tapasztaltabb rezidens tanácsokkal, az adott helyre vonatkozó iránymutatással látja el fiatalabb kollégáit, valamint többé-kevésbé a beosztás szerkesztésébe is van beleszólásuk. Ezen lokális rendszereket szeretné a Magyar Rezidens Szövetség a jövőben tovább erősíteni! A rendszer lényege a folyamatos tanuláson alapul, mely biztosítja, hogy a képző és a képzett is a legfrissebb szakmai anyagokat tanulhassa, a legmagasabb szintű elvárások mentén szerezze meg tudását és ne csak papíron aláírásokkal igazolva tudja le a szakképzést. Hangsúlyozni kell, hogy az ilyen rendszerek csak azon intézetekben működnek jól, ahol a rezidenseket koordináló kollegák is hasonló magas szintű elvárásokat támasztanak önmagukkal szemben is, és motiválják magukat/egymást a minél jobb szakmai színvonal elérésére.
Az MRSZ ezt a fajta vezető rezidensi rendszert nagyon fontosnak tartja, támogatja létrejöttét, de tudja ugyanakkor azt is, hogy sok esetben a helyi adottságok miatt nehézkes, vagy egyáltalán nem lehet lokálisan megszervezni. Vannak olyan intézetek, ahol különböző okokból erre nincs lehetőség: a nem megfelelő létszám, a nem ideális korfa, a túlhajszolt, túlélésért küzdő kollegák. Ezért tartjuk elengedhetetlenül szükségesnek, hogy a rendszer szervezettebb felépítést kapjon, felülről szerveződve is támogassuk működését.
Szegeden sikerült pilot jelleggel elindítanunk egy vezető rezidensi rendszert, melynek lényege, hogy grémiumonként 1 fő vezető rezidens koordinálja a régió összes adott szakterületi rezidensét. Segíti a szakképzési részek helyszín és időbeosztásának megszervezését, a potenciális időbeli aránytalanságok elsimítását egy adott képzőhelyen, továbbá egyik legfontosabb feladatként az adott szakmához kapcsolódó kiegészítő vagy éppen hiánypótló képzéseket szervez. Együttműködik a többi szakma vezető rezidensével és témacsoport szerinti képzéseket közösen is lebonyolítanak olyan témákban, melyek a rezidensek felől érkező visszajelzések alapján szükségesek (pl: a leggyakoribb sürgősségi szituációk menedzselése a házi orvosi ügyelet során). A rezidensekkel való kapcsolattartás révén a Szakképzési Központ és az adott Grémium számára is kommunikációs csatornaként szolgálnak, így olyan információkat is hatékonyan tudnak továbbítani, amik esetleg csak késve, vagy sehogy sem érkeznének be. Így a képzőhelyekkel kapcsolatban felmerülő problémák vagy éppen sikeres megoldások előbb eljutnak az illetékesekig és nem csak akkor derülnek ki, mikor éppen három
rezidens akar egyszerre képző helyet váltani.
Az eddigi tapasztalatok alapján a vezető rezidensi rendszer ilyen formájának számos előnyös tulajdonsága van, de úgy gondoljuk itt nem szabad leragadni, a hibákat kiküszöbölve tovább kell erősíteni a rendszert. A vidéki helyekre még nehezen ér el, illetve a minőségbiztosításban betöltött
szerepe hivatalosan nincs meghatározva. Ezeken változtatnunk kell!
Az MRSZ célja, hogy a 2020-as év folyamán meginduljon egy olyan törvényalkotási procedúra, amiben a vezető rezidenst megnevesítik, és egy kiterjedt, országos vezető rezidensi hálózatot tudunk kiépíteni. Célunk, egy olyan struktúra lefektetése, ahol a választás útján kikerülő vezető rezidensek, a grémiumokkal együttműködve lehetőséget és támogatást kapnak egy olyan motiváló környezet kialakításában, ahol a képzőhelyek tapasztaltabb rezidensei önfejlesztő foglalkozások megtartásában és beosztástervezésben segítséget nyújtanak fiatalabb társaiknak. Fontost, hogy vezető rezidenseink minőségbiztosítási munkája a szakképzést felügyelő szervek felé jól használható eredményekkel szolgáljon, azokat figyelembe vegyék, és ennek megfelelően a jelenleginél hatékonyabb képzőhelyi monitoring rendszer alakuljon ki. A vezető rezidens feladatai között továbbra is javasoljuk megtartani a képzések szervezését, de fel kívánjuk venni a képzésszervezésen túl az amerikai stílusú vezető rezidensi rendszer kiépítésének megkezdésében a segítségnyújtást is.
Összefoglalva elmondható, hogy a vezető rezidens rendszer célja a rezidensek önsegítő, de a képzést szervezőkkel és felügyelőkkel szorosan együttműködő, folyamatos visszajelzést adó hálózat kialakítása, melynek legfontosabb feladata a rezidensképzés minőségének jelentős javítása a lokális visszajelzések erősítésével. Reméljük ezek a sorok felkeltették érdeklődésed! Amennyiben szeretnél még többet megtudni a vezető rezidensi rendszerről, esetleg szívesen vennél részt annak kialakításában, vagy csak néhány építő jellegű hozzászólást/kritikát osztanál meg velünk, úgy várjuk jelentkezésed, írj nekünk a rezidens@gmail.com e-mail címen!
A fotón Sipka Balázs, az MRSZ korábbi elnöke látható, aki ismerteti a vezető rezidens rendszer részleteit annak országos kiépítéséről tartott egyik első megbeszélésen a 4 régiós alszervezet képviselőinek.
Fiatal kollégáink rovata